Sesungguhnya kehidupan di alam barzakh yang hakiki adalah perasaan
yang sempurna, pengenalan yang lengkap dan pengetahuan yang benar. –
Gambar hiasan
KELEBIHAN hidup alam kubur (barzakh) bagi para nabi akan mudah
difahami jika kita merenung tentang kelebihan mereka yang mati syahid.
Sudah jelas dalam pelbagai nas yang mereka menerima pelbagai kelebihan
di alam tersebut dan bukan hanya sekadar roh yang tidak binasa.
Sekiranya ‘hidup di alam kubur’ bermaksud roh yang kekal, tidak fana
dan tidak binasa, maka tiadalah sebarang keistimewaan bagi para syuhada
untuk layak disebut dengan kemuliaan tersebut, kerana ruh semua anak
Adam juga adalah baqa’ (kekal) iaitu tidak fana dan tidak binasa.
Inilah yang sebenarnya diakui oleh para pentahqiq seperti yang ditegaskan oleh Sheikh Ibnu Qayyim dalam kitabnya al-Ruh.
Maka semestinya, para syuhada itu memiliki keistimewaan yang melebihi
manusia biasa. Sekiranya tiada keistimewaan itu, maka sia-sialah
kehidupan mereka.
Lebih-lebih lagi, Allah SWT melarang kita mengatakan mereka itu ‘orang mati’. Maka Allah SWT berfirman yang bermaksud: Dan
janganlah kamu mengatakan (bahawa) sesiapa yang terbunuh dalam
perjuangan membela agama Allah itu: orang-orang mati; bahkan mereka itu
orang-orang yang hidup (dengan keadaan hidup yang istimewa), tetapi kamu
tidak dapat menyedarinya. (al-Baqarah: 154)
Justeru, apa yang ingin diperkatakan, semestinya kehidupan mereka itu lebih sempurna dan mulia daripada kehidupan manusia biasa.
Inilah yang ditegaskan oleh nas-nas di atas. Hakikatnya, roh-roh
golongan itu dikurniakan rezeki. Mereka mendatangi sungai-sungai di
dalam syurga dan menikmati buah-buahan yang terdapat di dalamnya.
Ia sepertimana firman Allah SWT yang bermaksud: Di sisi Tuhan mereka dengan mendapat rezeki. (ali-’Imran: 169)
Seterusnya, segala yang mereka rasai seperti makanan, minuman dan
segala bentuk nikmat dapat rasakan dengan rasa yang amat sempurna.
Ada perasaan yang amat puas, kelazatan yang begitu menggiurkan dan keseronokan yang hakiki.
Ia seperti yang dinyatakan di dalam hadis: “Ketika mereka merasai
kenikmatan makanan, minuman dan tempat tidur, mereka pun berkata,
Alangkah baiknya, kalau saudara-saudara kita tahu apa yang telah Allah
kurniakan kepada kita ini.” (Ibnu Kathir meriwayatkan daripada Ahmad)
Malahan, roh para syuhada itu memiliki keistimewaan tasarruf (pengurusan dan pentadbiran) yang lebih besar dan luas daripada manusia lain.
Mereka dapat mengembara dan bergerak bebas dalam syurga Allah SWT
mengikut kehendaknya. Kemudian mereka menuju ke arah pelita-pelita yang
terletak di bawah arasy Allah. Begitulah seperti yang disebut dalam
hadis sahih.
Para syuhada dapat mendengar setiap pertuturan dan memahami apa yang diperkatakan kepadanya. Disebut dalam hadis sahih: Sesungguhnya Allah SWT berfirman kepada mereka, apakah yang kalian inginkan?” Maka mereka menjawab: “Ini dan ini.
Berterusan soalan dengan disertai jawapannya. Kemudian mereka meminta
supaya mereka dikembalikan ke dunia untuk berjihad. Kemudian, mereka
memohon lagi supaya Allah menyampaikan daripada mereka suatu risalah
(berita) kepada saudara-saudara mereka di dunia yang menceritakan
tentang segala kemuliaan yang dikurniakan oleh Allah kepada mereka. Maka
Allah berfirman: Aku akan menyampaikannya daripada kalian.
Sekiranya perkara itu thabit pada hak syuhada, maka para nabi adalah jauh lebih berhak daripada mereka dalam dua aspek.
Yang pertama ialah kedudukan yang mulia itu dianugerahkan kepada para syuhada sebagai kemuliaan dan penghormatan untuk mereka.
Kita ketahui, tidak ada kedudukan yang lebih tinggi dan mulia daripada kedudukan yang dianugerahi kepada para nabi.
Kita juga tidak meragui, bahawa keadaan para nabi adalah jauh lebih
tinggi dan sempurna berbanding keadaan kesemua para syuhada. Maka adalah
mustahil sekiranya kesempurnaan nikmat itu hanya dirasai oleh para
syuhada dan tidak dikurniakan kepada para nabi.
Lebih-lebih lagi kesempurnaan ini berupa kesempurnaan yang sudah pasti menambahkan taqarrub, pendekatan, nikmat dan kemesraan (al- Uns) mereka dengan Allah Yang Maha Tinggi.
Aspek kedua pula kedudukan yang mulia untuk para syuhada itu adalah
sebagai ganjaran terhadap jihad dan pengorbanan mereka semata-mata
kerana Allah.
Tetapi, nabi adalah insan yang telah mempelopori sunnah tersebut
kepada kita. Bahkan, baginda mengajak dan menunjuki kita kepada jalan
tersebut dengan izin Allah SWT dan taufik-Nya.
Rasulullah SAW bersabda: “Sesiapa yang mengajak kepada kebenaran,
maka baginya pahala seperti pahala orang yang mengikutinya tanpa
berkurangan walau sedikit pun dan sesiapa yang mengajak kepada kesesatan
maka baginya dosa seperti dosa-dosa orang yang mengikutnya tanpa
berkurangan walau sedikit pun.”
Banyak lagi hadis sahih yang masyhur mengenai hal ini. Justeru,
setiap pahala yang dikurniakan kepada para syuhada, dikurniakan juga
kepada nabi kerana kebaikan yang dilakukan sama seperti yang pernah
dilakukan oleh nabi.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Sila Tinggalkan Komen Disini