TERDAPAT tiga makhluk Allah yang terlibat dalam peristiwa Israk
Mikraj iaitu Nabi Muhammad, seekor haiwan bernama Buraq dan malaikat
Jibrail AS.
Rasulullah SAW mewakili manusia yang dijadikan dari tanah dan
dibekalkan akal dan nafsu, manakala Buraq pula mewakili binatang yang
hanya dibekalkan nafsu tetapi mempunyai akal yang tidak sempurna
sebagaimana manusia.
Jibrail AS pula adalah mewakili makhluk Allah yang dicipta daripada cahaya dan hanya memiliki akal sahaja.
Secara ringkasnya perlakuan makhluk-makhluk Allah itu adalah
berdasarkan kepada apa yang ada kepada mereka iaitu akal dan nafsu. Akal
adalah kemuncak kemuliaan pada setiap makhluk.
Akal yang diberikan oleh Allah jika digunakan dengan sebaiknya akan
mendorong ke arah kebaikan dan kesejahteraan namun jika menggunakan
hanya kepada pertimbangan akal semata-mata tidak boleh menjamin kebaikan
dan kesejahteraan melainkan mesti dilandaskan berdasarkan kepada
syariat Allah.
Hal ini adalah kerana kebaikan dan keburukan sesuatu perkara bukan
mengikut pertimbangan akal semata-mata tetapi mestilah didasari oleh
syariat dan peraturan Allah selaku pencipta dan pentadbir.
Oleh yang demikian, Allah telah mengutus para nabi dan rasul untuk memimpin manusia ke arah kebenaran.
Pertemuan
Dalam peristiwa Mikraj, ketiga-tiga makhluk Allah iaitu Rasulullah
sendiri, malaikat Jibrail dan Buraq bergerak dari satu lapisan langit
kepada satu lapisan langit sehingga sampai di suatu tempat dikenali
sebagai Sidratul Muntaha.
Apabila tiba di Sidratul Muntaha, di situlah terhentinya perjalanan
itu, lalu Jibrail berundur, maka Rasulullah bertanya kepadanya: “Apakah
sampai di sini engkau harus meninggalkan aku? Jibrail menjawab: “Aku
tidak boleh melangkah walau setapak pun melewati tempat ini.”
Rasulullah sendiri bertemu dengan Allah di mana diriwayatkan bahawa
jarak di antara Baginda dengan Allah hanyalah jarak anak panah atau
dekat lagi. Firman Allah dalam surah al-Najm ayat kelapan dan sembilan
iaitu: Kemudian ia mendekatkan dirinya (kepada Nabi Muhammad SAW),
lalu ia berjuntai sedikit demi sedikit sehingga jarak sekadar dua hujung
busar panah atau lebih dekat lagi.
Maka terbuka segala tabir, terbukalah hijab, sehingga baginda melihat
wajah Allah. Maka di situlah juga Rasulullah mendapat perintah
mengejakan solat sebanyak 50 waktu solat sehari semalam.
Persimpangan
Rasulullah SAW seorang manusia yang sempurna dapat mengatasi
ketinggian malaikat mahupun Buraq untuk bertemu Allah dan ini bererti
akal waras yang dipandu syariat dapat mengawal nafsu menjadikan manusia
mencapai kedudukan yang amat tinggi di sisinya.
Sebaliknya manusia yang diperkudakan oleh nafsu semata-mata tanpa
pertimbangan akal yang dipandu syariat menjadikan manusia di kedudukan
yang amat rendah dan hina di mata makhluk dan tiada nilai sedikitpun di
sisi Allah.
Firman Allah dalam surah al-Tin ayat keempat dan keenam bermaksud: Sesungguhnya
kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya.
Kemudian Kami kembalikannya ke tempat yang serendah-rendahnya neraka,
kecuali orang yang beriman dan beramal saleh maka mereka beroleh pahala
yang tidak putus-putus.
Fitrah
Secara fitrahnya kita dapat merasai tentang nilai kemanusiaan dan
kemuliaan akal. Manusia dalam keadaan mana sekalipun sentiasa meletakkan
akal lebih tinggi daripada pinggang (nafsu).
Kita merasa amat tidak selesa apabila kita berbaring dalam keadaan
yang condong bila mana kedudukan kepala ke bawah dari pinggang kita.
Mengapa? Jawapannya kerana kedudukan tersebut telah meletakan kedudukan
kemaluan (nafsu) lebih tinggi dari kepala (akal/otak).
Dalam kedudukan yang sama (berbaring) ditempat yang rata permukaannya
sekalipun kita merasa tidak merasa selesa apatah lagi sebaliknya. Bila
kita letak bantal sebagai alas kepala, baru kita rasa selesa. Kita
berjalan, duduk, makan, minum, semua keadaan tetap meletakkan kepala di
atas mengatasi punggung.
Binatang adalah makhluk yang ada akal tetapi tiada sempurna dan
nafsu. Adanya nafsu untuk kelangsungan kehidupan di dunia. Akal tidak
sempurna sebagaimana manusia, jin dan malaikat.
Manusia yang mahu bersujud di hadapan Allah adalah manusia yang
paling mulia di sisinya. Ketika bersujud, manusia berada dalam keadaan
yang paling rendah dan hina kerana sengaja meletakkan kepala lebih
rendah daripada kemaluan.
Ia dilakukan semata-mata sebagai tanda kehambaan daripada seorang
makhluk kepada khalik iaitu pencipta. Semasa di Padang Mahsyar nanti
ketika Rasulullah memohon syafaat kepada Allah bagi memulakan
perbicaraan terhadap umatnya dan umat-umat seluruhnya, baginda bersujud
terlebih dahulu di hadapan Allah sehingga diperkenankan.
Oleh demikian, Allah memerintahkan kepada seluruh malaikat dan iblis
untuk sujud kepada Adam. Semua sujud kecuali iblis. Mereka enggan dan
takbur, maka jadilah mereka daripada kalangan orang-orang yang kafir.
Firman Allah di dalam Surah al-Baqarah ayat 34: Dan ingatlah
ketika Kami berfirman kepada para malaikat: Sujudlah (tunduklah dengan
membongkokkan badan sebagai memberi penghormatan) kepada Nabi Adam: Lalu
mereka sekalian sujud melainkan Iblis, ia enggan dan takbur serta ia
menjadi sebahagian daripada golongan orang-orang yang kafir.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Sila Tinggalkan Komen Disini