Persefahaman Asas Perpaduan Ummah membawa makna yang sangat besar
sekiranya difahami dan dijayakan bersama-sama. Agama Islam amat
menitikberatkan kepada umatnya supaya hidup saling bekerjasama dan
bersefahaman dalam masyarakat. Itulah satu-satunya cara yang boleh
memberikan kehidupan yang aman damai dan sejahtera.
Umat Islam adalah umat yang terbaik dan sentiasa berusaha menzahirkan kebaikan dan menghapuskan keburukan. Allah SWT telah menegaskan dalam kitab suci Al-Quran, surah Ali Imran, ayat 110 yang bermaksud:
Kamu
wahai umat Muhammad adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan bagi umat
manusia kerana kamu menyuruh berbuat segala perkara yang baik dan
melarang segala yang salah. Serta kamu beriman kepada Allah dengan
sebenar-benarnya.
Islam adalah agama rahmat kepada manusia dan alam ini. Rasulullah SAW memerintahkan untuk memudahkan dan tidak menyulitkan. Pengertian mudah di sini bererti mengikuti manhaj yang memberi
keluasan dan toleransi, juga keringanan yang jauh dari tindakan yang
sulit, sukar dan berat. Allah mengutus Nabi Muhammad SAW untuk membawa rahmat. Bukan sahaja
kepada sukunya iaitu Quraisy, mahupun kepada bangsa Arab sahaja. Beliau
diutuskan sebagai pembawa rahmat ke seluruh alam. Ia meliputi semua bangsa manusia termasuk tumbuh-tumbuhan, haiwan
bahkan jin. Rahmat yang dibawa oleh Nabi Muhammad SAW menjangkau batasan
masa. Tidak hanya sekadar untuk zamannya sahaja, bahkan mengunjur
sehingga zaman berikutnya. Satu daripada bentuk rahmat yang dibawa oleh
Baginda ialah mengajak manusia untuk bersatu-padu mentauhidkan Allah dan
tidak berpecah-belah sesama manusia.
Perpaduan dalam perspektif islam.
Secara umum, mengikut perspektif Islam, perpaduan terjalin melalui
dua ikatan iaitu perpaduan sesama anggota masyarakat, dan perpaduan
antara kaum Muslimin. Perpaduan juga dapat dilihat daripada dua dimensi, iaitu perpaduan
luaran yang tergambar sebagai kerukunan muafakat, memperteguh suasana
sosiopolitik negara demi kepentingan bersama. Yang kedua perpaduan yang jauh lebih asasi, iaitu kesatuan dalaman
setiap individu yang terzahir daripada persefahaman antara pautan
kejiwaan dan kerohanian.
Mengimbas kembali peristiwa hijrah Rasulullah SAW, usaha pertama
baginda untuk membina masyarakat di Madinah ialah dengan mendirikan
masjid sebagai asas perpaduan. Seterusnya Baginda menyatukan dua golongan yang telah beratus-ratus
tahun bermusuhan sesama sendiri iaitu golongan Aus dan Khazraj, lalu
dikenali sebagai Ansar. Begitu juga dengan golongan yang datang dari
Mekah yang diberi nama golongan Muhajirin. Hasilnya, terbentuk satu
masyarakat yang bersatu padu di bawah ikatan ukhuwah Islamiah bercirikan
kehendak Allah dan rasul. Firman Allah SWT dalam surah al-Anfal Ayat 46 yang bermaksud:
“Dan janganlah kamu bersengketa, maka kamu akan gagal (lemah) dan hilang kehebatan kamu.”
Perpaduan dalam Islam bukan sekadar hubungan baik sesama orang Islam semata-mata, malah merangkumi kaum bukan Islam. Sejarah pada zaman Rasulullah SAW mencatatkan bahawa masyarakat
Yahudi dan Kristian ketika itu hidup aman dan damai di Madinah kerana
hak mereka tidak dicerobohi oleh umat Islam.
Dalam menjalinkan hubungan baik antara masyarakat Islam dengan
masyarakat bukan Islam, model negara Islam Madinah pimpinan Rasulullah
SAW perlu dijadikan contoh. Pada awal hijrah, umat Islam adalah golongan
minoriti berbanding penganut Kristian dan Yahudi yang mendominasi
Madinah ketika itu.
Namun melalui penonjolan akhlak dan moral yang terpancar dalam bentuk
teori dan praktikal, ditambah dengan keadilan pemerintahan dan
pengurusan Islam yang disesuaikan dengan masyarakat majmuk ketika itu,
maka akhirnya tertegak sebuah negara yang kuat, aman dan damai, bersatu
padu di bawah pimpinan Nabi Muhammad SAW.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Sila Tinggalkan Komen Disini