Jika sebuah rumah memerlukan tiang sebagai asas utama pembinaannya, begitulah juga dengan agama yang memerlukan asas dalam menegakkan syiarnya dan asas tersebut adalah solat.
Fakta ini telah terpahat dalam sebuah hadis Nabi Muhammad SAW
bermaksud “Solat itu tiang agama, sesiapa yang mendirikannya
sesungguhnya dia sudah mendirikan agama, sesiapa meninggalkannya
sesungguhnya dia meruntuhkan agama.” (Hadis riwayat al-Bukhari dan
Muslim).
Solat berasal daripada terminologi Arab bermaksud doa. Manakala solat
mengikut fuqaha bererti beberapa perbuatan yang dimulakan dengan
takbiratul ihram dan disudahi dengan salam. Kedua-dua definisi ini
saling melengkapi apabila solat itu berfungsi sebagai doa seorang hamba
kepada ALLAH Maha Pencipta menerusi perbuatan sujud dalam solatnya.
UNIKNYA SOLAT
Pensyarah Fakulti Syariah dan Undang-Undang, Universiti Sains Islam
Malaysia (Usim), Nabilah Yusof berkata, solat berfungsi sebagai asas
dalam menegakkan agama, ia juga adalah rukun Islam kedua selepas
mengucap dua kalimah syahadah.
Walau sempurna Muslim itu dari segi akhlak dan akidahnya, namun jika
tidak melaksanakan solat, ia tetap menjejaskan kesempurnaan yang
dimilikinya.
“Solat berfungsi sebagai kriteria utama bagi seseorang untuk layak atau tidak dinobatkan sebagai Muslim sejati,” katanya.
Antara lima Rukun Islam itu, mengucap dua kalimah syahadah dan solat
tidak boleh diwakilkan kepada orang lain untuk disempurnakan ketika
hayat mahupun selepas kematiannya. Ini membuktikan betapa penting dan
uniknya solat yang hakikatnya bertujuan sebagai satu permohonan doa oleh
hamba terhadap pencipta-NYA.
Nabilah berpandangan bahawa, peristiwa Israk dan Mikraj telah
mentarbiahkan umat Islam mengenai pensyariatan solat. Pada awalnya,
ketika Baginda dinaikkan ke Sidratul Muntaha bersama malaikat Jibrail
dalam peristiwa itu dan dihadiahkan ALLAH untuk solat sebanyak 50 rakaat
sehari semalam.
Ketika hendak turun, baginda bertemu dengan Nabi Musa yang mengajar
untuk merayu pada ALLAH agar dikurangkan kuantiti solat tersebut. ALLAH
itu Maha Pemurah, maka rayuan Baginda diterima dan pengurangan sebanyak
sepuluh kali ganda diberi setelah beberapa siri rayuan dilakukan. Rayuan
ini dilihat sebagai bukti keprihatinan Rasulullah terhadap umat agar
dapat menunaikan kewajipan solat dengan sempurna kerana jumlah lima
waktu sehari adalah sangat ringan untuk ditunaikan.
HIKMAH SOLAT
Tujuan solat disyariatkan adalah untuk melaksanakan perintah ALLAH
yang memerintahkan hambanya agar menunaikan solat tepat pada waktunya.
Namun di sebalik ketaatan itu tersembunyi banyak hikmah mengapa solat
menjadi suatu ibadat yang sangat eksklusif.
“Hikmah pensyariatan solat dapat mendisiplinkan hamba terhadap perintah ALLAH,” kata Nabilah.
ALLAH SWT berfirman yang bermaksud: “Sesungguhnya solat itu dapat
mencegah manusia daripada perkara-perkara yang kejahatan dan
kemungkaran”. (Surah Al Ankabut: 45)
“Pencegahan yang dijamin merangkumi pencegahan daripada sudut akidah dan kehidupan sosial atas individu serta masyarakat.
“Solat merupakan senaman rohani yang sangat mendamaikan kerana ia
dipenuhi dengan bacaan ayat suci al-Quran dan zikrullah yang
menenteramkan setiap jiwa pembacanya,” katanya panjang lebar.
Menurutnya, solat juga dihiasi dengan perbuatan dan lenggok tubuh yang dapat menundukkan sifat mazmumah insan terhadap Pencipta-NYA.
Ibadat itu hakikatnya mendekatkan diri seorang hamba terhadap
al-Khaliq sebagai tempat mengadu, memohon perlindungan dan menyerahkan
takdir kehidupan mereka di bawah kekuasaan Maha Esa.
JANGAN PANDANG REMEH
Tanggungjawab Muslim dalam menunaikan solat seharusnya tidak
dipandang remeh.Solat pada waktunya adalah wajib kecuali jika keadaan
tidak mengizinkan seperti dalam majlis ilmu, mesyuarat yang penting,
sakit yang menyukarkan untuk bergerak, menjaga pesakit dan seumpamanya.
“Walaupun solat dapat ditunaikan, namun nilai kesempurnaan solat itu
sendiri berbeza daripada individu ke individu yang lain. ALLAH berfirman
bermaksud: “Maka, musnahlah bagi mereka yang sembahyang! Yang mana
mereka telah lalai dalam menunaikan solat.”(Surah al-Ma’un : 4-5)
“Justeru ayat ini membuktikan bahawa melewatkan sembahyang dengan
perkara yang lalai akan menjejaskan kesempurnaan solat individu serta
mendatangkan implikasi negatif di akhirat kelak,” tambahnya.
Keunikan dan sifat eksklusif solat terserlah apabila ia boleh
ditunaikan dalam pelbagai kaedah mengikut keadaan individu sama ada
individu normal, kelainan upaya mahupun yang terlantar sakit.
Nabilah berkata, gabungan solat tertentu dalam keadaan tertentu yang
diistilahkan fuqaha sebagai rukhsah melalui solatjamak dan qasar adalah
bukti serta tanda rahmat ALLAH terhadap hamba-NYA.
“Di sinilah keajaiban solat terbukti apabila ia menjadi terapi jiwa
dan minda bagi golongan yang normal, bermasalah, kelainan upaya mahupun
bagi mereka yang sakit,” tambahnya.
ALLAH berfirman yang maksudnya: “Serulah aku (doa) nescaya aku akan makbulkan seruan kamu (doamu)” (Surah Al Ghaafir 40:60)
Antara waktu doa yang paling mustajab adalah selepas menunaikan
solat. Menurutnya, banyak kajian membuktikan kebaikan solat ke atas
fizikal dan kerohanian.
Menunjukkan dengan menundukkan kepala ke bumi dengan berkiblatkan
Kaabah yang berfungsi sebagai pusat tarikan graviti melalui perbuatan
sujud dapat mengurangkan keserabutan minda dan penyakit migrain yang
diakibatkan oleh pencemaran radiasi dan seumpamanya.
Oleh itu, solat wajib dipelihara dan cara pelihara solat adalah
dengan bersembahyang pada awal waktu agar dapat memperoleh kesempurnaan
dan kejayaan dunia akhirat.
ALLAH dalam firman-NYA yang bermaksud: “Peliharalah solat dan solat
Wusta dan berdirilah kamu dalam keadaan tunduk kepada ALLAH.” (Surah Al
Baqarah: 238).
Firman ALLAH SWT yang bermaksud: “Sesungguhnya telah berjaya orang
yang beriman iaitu orang yang khusyuk dalam solatnya, orang yang
menjauhkan diri daripada perbicaraan yang tidak berguna.” (Surah
al-Mukminun : 1-3)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Sila Tinggalkan Komen Disini