ALLAH SWT telah menetapkan bahawa al-Quran itu diturunkan oleh Tuhan Semesta alam dan ia bukannya syair atau ramalan.
Lalu Allah SWT mengukuhkan bahawa bila Nabi Muhammad SAW melakukan
perkara yang demikian (syair dan ramal), tentulah Kami akan membatalkan
hujahnya. Begitu juga Kami akan hentikan dakwahnya dengan mencabut
kekuatan bayan (bicara)nya sehingga Baginda SAW tidak dapat berbicara
dengan melakukan pendustaan ini. Atau Kami akan membunuh Baginda SAW
sehingga tidak dapat menyebarkan pendustaan. Menurut sunnah Kami, setiap
orang yang sengaja mengada-adakan pembicaraan pasti tidak akan diterima
dan ucapannya tidak akan di dengar orang.
Firman Allah SWT: Seandainya dia (Muhammad) mengadakan sebagian
perkataan atas (nama) kami. Nescaya benar-benar kami pegang dia pada
tangan kanannya. (al-Haqqah: 44-45)
Ulama’ berkata: Kalau Muhammad mereka-reka dan berdusta atas kami apa
yang kami tidak firman kepadanya, nescaya kami hukum ke atasnya dengan
sekuat-kuatnya. Inilah pendapat al-Farra, al-Mubarrad dan al-Zajjaj.
Sedangkan Ibn Qutaibah pula berkata: Allah akan mendirikan sebelah
kanan-Nya sebagai tempat kekuatan. Ini kerana kekuatan pada setiap
sesuatu pada pihak kanannya.
Yang paling buruk
Al-Maghari berkata: Jika Nabi Muhammad SAW sengaja mengadakan
perkataan yang batil dan menisbahkannya kepada Kami, pasti Kami akan
segerakan seksaan kepadanya dan Kami pula akan membalasnya dengan
balasan amat dahsyat. Maksud memegang tangan kanannya itu ialah pegangan
ketika memancung leher dan melenyapkan nyawa. Oleh yang demikian ia
disebut sebagai tamsil (kiasan) tentang apa yang dilakukan para raja
terhadap orang yang mendustakan mereka. Lalu mereka tidak lagi
memberikan tempoh kepadanya, bahkan mereka memenggal leher orang itu
dengan segera.
Firman Allah SWT: Kemudian benar-benar kami potong urat tali jantungnya. (al-Haqqah: 46)
Perkataan watin dalam ayat ini ditafsirkan oleh Ibnu Abbas,
Ikrimah, Sa’id bin Jubair, Qatadah dan al-Dahak dengan saraf dan
urat-urat yang bersambung pada hati.
Al-Maghari berkata: Watin adalah urat besar yang merupakan
tempat dikenakan pisau oleh orang yang melakukan sembelihan. Al-Shimah
Ibn Dirar berkata: Apabila kamu telah menghantar aku, dan membawa
barangan muatanku ke atas kenderaan, maka alirkan darah di urat
jantungmu.
Ayat di atas bermaksud apabila dia mendustakan Kami, tentu Kami akan
menghilangkan nyawanya sehingga dia bagaikan orang yang menghiris urat
jantungnya. Ini adalah gambaran tentang kebinasaan yang paling buruk
dilakukan para raja terhadap yang mereka murka. Ini disebabkan tangan
kanan orang itu akan dipegang oleh tukang penyembelih lalu dipukul
dengan pedang dan dipancung lehernya.
Firman Allah SWT: Maka sekali-kali tidak ada seorangpun dari kamu yang dapat menghalangi (Kami), dari pemotongan urat nadi itu. (al-Haqqah: 47)
Ibn Kathir berkata: Tiada seorang pun yang mampu untuk menghalang kami dan tindakan kami jika kami mahu melaksanakannya.
Memberi peringatan
Syed Qutub berkata: Maksud ayat ini dari sudut laporan ialah untuk
menyatakan Nabi Muhammad SAW itu benar dalam segala yang disampaikan
kepada mereka. Andainya Baginda mereka perkataan yang tidak diwahyukan
Allah kepadanya, tentulah Allah SWT akan membunuhnya dengan cara yang
diterangkan oleh ayat itu.
Oleh kerana seksaan Allah SWT tidak berlaku, maka inilah bukti bahawa Baginda seorang yang benar.
Inilah kedudukan isu ini dari sudut laporan tetapi pemandangan hidup
yang dikemukakan untuk memberi bayangan yang ngeri dan menakutkan.
Pemandangan ini bergerak dan hidup menyampaikan saranan, isyarat dan
nada. Pemandangan itu menggambarkan penyeksaan Allah yang bertindak
memotong saluran jantungnya. Ini suatu tindakan yang keras dan
mengerikan dan di sebaliknya menyarankan betapa besarnya kudrat Allah
dan lemahnya manusia di hadapan-Nya walaupun Nabi SAW itu disayangi dan
dimuliakan Allah SWT. Dan di sebalik semuanya ini terdapat nada
pernyataan yang membayangkan perasaan takut, cemas dan khusyuk.
Firman Allah SWT: Dan Sesungguhnya al-Quran itu benar-benar suatu pelajaran bagi orang-orang yang bertakwa. (al-Haqqah: 48)
Al-Sobuni berkata: Ini kerana al-Quran boleh memberi peringatan
kepada yang beriman lagi bertakwa yang takut kepada Allah khususnya
golongan yang bertakwa disebut di sini kerana merekalah yang banyak
mengambil manfaat dengan al-Quran.
Al-Maghari berkata: Al-Quran ini menjadi peringatan kepada orang yang
takut terhadap seksaan Allah SWT sehingga dia mengerjakan segala
perintah dan meninggalkan segala larangan-Nya. Peringatan dan nasihat
itu dikhususkan kepada para muttaqin kerana mereka terdiri daripada orang yang dapat memanfaatkannya.
Firman Allah SWT: Dan Sesungguhnya kami benar-benar mengetahui bahwa di antara kamu ada orang yang mendustakan(nya). (al-Haqqah: 49)
Ibnu Kathir berkata: Sekalipun keterangan dalam al-Quran amat jelas
lagi nyata tetapi akan ada di kalangan kamu yang mendustakan al-Quran.
Al-Maghari berkata: Di antara kamu ada yang mendustakannya kerana
cintakan dunia dan dengki terhadap pendakwah itu. Atas dasar itu, Kami
akan membalasmu dengan sesuatu yang lebih adil. Kesimpulannya, antara
kamu itu ada orang yang bertakwa kepada Allah SWT sehingga dia
mengingati al-Quran dan dapat memanfaatkannya. Di antara kamu pula ada
orang yang cenderung kepada dunia sehingga dia mendustakan dan berpaling
dari al-Quran.
Firman Allah SWT: Dan Sesungguhnya Al Quran itu benar-benar
menjadi penyesalan bagi orang-orang kafir (di akhirat). Dan Sesungguhnya
Al Quran itu benar-benar kebenaran yang diyakini. (al-Haqqah: 50-51)
Syed Qutub berkata: Mereka menyesal kerana al-Quran telah
mengangkatkan darjah orang yang beriman dan menjatuhkan orang kafir yang
berdusta. Ini kerana al-Quran berjaya menegakkan kebenaran dan
menghapuskan kebatilan yang dipegang oleh orang-orang kafir. Di samping
itu, al-Quran menjadi hujah yang menentang mereka di hadapan Allah pada
hari Akhirat kelak, di mana mereka akan diazab kerana al-Quran dan
menyesal kerana menentang-Nya. Oleh itu al-Quran akan menjadi punca
penyesalan kepada orang kafir dunia dan akhirat.
Walaupun didustakan oleh pendusta, al-Quran bukan semata-mata
keyakinan tetapi kebenaran yang wujud dalam setiap keyakinan itu.
Kata-kata Haqqul Yakin adalah ungkapan istimewa untuk menguatkan makna
dan penegasan iaitu al-Quran amat mendalam dari segi kebenaran dan
keyakinan. Al-Quran mengemukakan kebenaran yang tulen dalam setiap
ayatnya membuktikan sumbernya ialah kebenaran yang utama dan sejati
serta telus.
Firman Allah SWT: Maka bertasbihlah dengan (menyebut) nama Tuhanmu yang Maha Besar. (al-Haqqah: 52)
Al-Maghari berkata: Bertasbihlah kamu kepada Allah SWT dengan
menyebut nama-Nya dan sebagai tanda membersihkan diri daripada mendakwa
ia adalah suatu rekaan dan untuk melahirkan kesyukuran kepada Allah SWT
kerana penganugerahan al-Quran yang agung ini telah diwahyukan kepadamu.
Penutup
Berdasarkan kepada ayat-ayat yang dibahaskan, antara yang ditekankan
di sini berkenaan dengan al-Quran. Justeru, sewajarnya kita beriman
dengannya dengan maksud membaca tadabbur ayat-ayat al-Quran,
mengamali ayat al-Quran, merasa kebesaran ayat Allah dan menjadikan
kalam Allah sebagai pedoman hidayah dalam melayari bahtera kehidupan di
dunia ini. Hendaklah kita jadikan al-Quran sebagai pedoman hidup dan
menterjemahkannya dalam kehidupan seharian. Amin.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Sila Tinggalkan Komen Disini